Welkom op het forum van de Vereniging Woekerpolis.nl! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Jan Offline
#1 Gepost : woensdag 7 mei 2014 19:48:34(UTC)
Jan

Rang: Newbie

Groep: Registered

Wat mij een beetje verbaasd is dat nu we weten dat de banken/verzekeraars ondeugdelijke producten hebben verkocht, de politiek (die zijn goedkeuring aan deze producten heeft verleend) helemaal buiten schot blijft.

Door de voortijdige afkoop van deze ondeugdelijke producten, wordt de polishouder nog eens extra bestraft, doordat de polis in de regel wordt afgekocht in een hogere belastinggroep, en vaak ook nog eens revisierente moet worden afgedragen.

Polishouders die daarnaast ook nog eens huurtoeslag of zorgtoeslag ontvangen, worden vaak verrast en mogen het grootste gedeelte van de toeslagen naderhand terugbetalen.

In mijn geval heeft deze (gedwongen) afkoop geleid, tot het volledig kwijtraken van mijn inleg. Eerst een tik van de banken (hoge kosten) daarna nog een tik na van de politiek (belastingtechnisch).

Politiek:

Eigenlijk vind ik dat de politiek de afkoop zou moeten belasten volgens het belastingspensioentarief, geen revisierente moet berekenen, en het afkoopbedrag niet moet bijtellen bij het jaarinkomen, met betrekking tot de beoordeling van de toeslagen.

Wat vind de politiek hiervan ..wat vind woekerpolis hiervan .. wat vinden de polishouders hiervan? Wat is sociaal en rechtvaardig?

Bewerkt door de gebruiker woensdag 7 mei 2014 19:52:22(UTC)  | Reden: duidelijker verwoord

Gerber Offline
#2 Gepost : donderdag 8 mei 2014 10:23:12(UTC)
Gerber

Rang: Advanced Member

Groep: Registered

Bij een lijfrenteproduct hebt u tot het eind van de polis belastingvoordeel voor de inkomstenbelasting. Als u 65 jaar of ouder wordt betaalt u alsnog de verschuldigde belasting. Maar vanaf 65 jaar betaalt u minder belasting dan u gedaan zou hebben dan tijdens te looptijd van de polis. De overheid stimuleerde deze fiscaal aantrekkelijke constructie.

De verantwoordelijkheid voor de destijds verstrekte woekerpolissen met te hoge en/of verborgen kosten ligt volledig bij de betreffende banken en verzekeraars. En niet bij de overheid.

U schrijft dat ‘de polis in de regel wordt afgekocht’. Dat is niet waar. Een lijfrentepolis afkopen voordat de polishouder 65 jaar wordt is zeer onverstandig.

Huur- en zorgtoeslagen hebben in principe helemaal niets te maken met woekerpolissen. Wel kunnen uiteraard (te veel) vermogen of gestegen inkomen invloed hebben op toeslagen. Maar dat heeft ‘gewoon’ spaargeld bijvoorbeeld ook.

Bij het aangaan van de lijfrentepolis hebt u een krabbel gezet onder de voorwaarden van de verstrekker en die van de belastingdienst. Als u daar eerder op terug wilt komen dan heeft dat gevolgen omdat u zich niet aan de overeenkomst houdt.

Wat mij verwondert is dat u uw polis hebt afgekocht terwijl u daar geen enkele euro aan over hebt gehouden? Waarom niet gewacht tot u 65 wordt?
Gebruikers die dit onderwerp bekijken
Guest (2)
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.